دانلود قالب و پلاگین وردپرس

  • ۰
  • ۰

صدا چیست؟



آموزش fl studio

نور صدا هر دو موج می باشند . بااین‌حال نور می‌تواند در خلأ هم سفر نماید درصورتی‌که صوت نمی‌تواند. پس صدا چیست چگونه به‌عنوان یک موج انتشار می‌یابد؟
صوت در واقع یک موج فشاری (pressure wave) است.
زمانی که یک شی ارتعاش می‌کند باعث ایجاد اختلال مکانیکی در محیط می‌شود. این محیط اکثرا ً هواست. محیط این آشفتگی را به‌صورت نوساناتِ یک موج فشاری انتشار می‌یابد.
فرکانس امواج وابسته به فرکانس ارتعاش منبع دارد.
چنانچه فرکانس ارتعاشات منبع موج، فرکانس بالایی باشد، آنگاه فرکانس صوت انتشار شده هم بالا خواهد بود.
صدایی که از صحبت‌های شخصی در کنار خود می‌شنویم یا موسیقی که با پخش‌کننده شخصی گوش می‌دهیم و حتی ولوم شکسته شدن یک لیوان شیشه‌ای همگی از ارتعاشات یک منبع تولیدشده‌اند.
امواج صوتی از طریق تغییر فشار در ناحیه از محیط به‌صورت جمع و جور کردن و آزاد کردن مکرر انتشار پیدا می‌کنند؛ پس اگر ناحیه در محیط انتشار، در حال تجربه فشردگی باشد، انتظار می‌رود ناحیه مجاور آن در حال تجربه حالت غیر بصورت فشرده باشد.



صدا چیست
این جمع و جور شدن آزاد شدن ناحیه‌های در محیط انتشار به‌صورت متناوب ادامه دارد تا موج منتقل شود، پس چنانچه محیط مادی وجود نداشته باشد، انتقال صوت ممکن نیست.
حال؛ چگونه صوت شنیده می‌شود؟
همان‌طور که گفته شد، صوت جهت تولید باید توسط ارتعاش منبع تولید شود، از طریق ایجاد آشفتگی در محیط نیز انتشار خواهد شد. دریافت‌کننده صوت نیز بایستی حساس به ارتعاشات باشد تا بتواند آن را ابتداً دریافت پس تحلیل نماید .
گوش‌ها جهت ما وظیفه دریافت صوت را بر عهده‌دارند. زمانی که‌موج منتشر شده بوسیله ارتعاش هوا به گوش ما می‌رسد. به خوب ی توسط آن دریافت شده به استخوان ظریفی در گوش میانی منتقل می‌شود و بعد از آن به گوش دخلی منتقل خواهد شد. درنهایت این موج ارتعاشی به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌شود به مغر منتقل می‌گردد.
گوش ما به محدوده فرکانسی ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز حساس می‌باشد. به طور معمول فرکانس‌هایی که بالاتر یا پایین‌تر این محدوده باشند شنیده نمی‌شوند. کودکان قادر به شنیدن فرکانس‌های کمی بیشتر هستند . این بدان معناست که با پا به سن گذاشتن محدوده شنایی ما محدودتر می‌شود. اما همیشه استثناهایی وجود دارد.
موجودات مختلف نیز محدوده‌های شنوایی مفرق ی دارند. احتمالا گاهی از حیوانات صداهایی را درک کنند که آدم ‌ها قادر نیستند آن‌های را بشنوند.
در عکس زیر محدوده فرکانسی جهت شنوایی چند حیوان را در مقایسه با آدم مشاهده می‌کنید.



جدول شنوایی
صداهایی که نمی‌شناسیم
همان‌طور که در نمودار بالا دید ید، بعضی موجودات قادر به شنیدن فرکانس‌های بیشتری هستند که آدم در حالت عادی قادر به درک آن‌ها نیست.
سؤالی که پیش می‌آید این است که واقعا ً بسیاری از اتفاقات یا … در اطراف ما بی‌صدا هستند ؟
چرخش کره زمین به دور خودش بی‌صداست؟
آیا فرکانس‌هایی که در محدوده شنوایی ما نیستند صدا محسوب می‌شوند؟

می‌دانید که امروزه قادرِ هستیم با یاری فناوری، فرکانس‌های مختلف را حتی از راه‌های دور ثبت کنیم و آن‌ها را به محدوده شنوایی آدم ی تبدیل کنیم یا به صورت نمودارها … دربیاوریم. الگوهای نواسانی را از این امواج ثبت‌شده شناسایی کنیم بر طبـق آن موسیقی بسازیم.

  • ۹۵/۰۳/۰۷
  • عادل احمد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی